De lessen van Nadine Strang

Ook deze editie wil Jazz te Gast ook graag weer de jonge muzikanten onder ons onderdeel laten zijn van het festival. Dit zal gebeuren door een aantal lessen te verzorgen op vijf verschillende basisscholen in Zuidhorn (De Borgh, Het Anker, De Vlieger, De Windroos & De Brug). Degenen die willen kunnen zelfs meedoen met de opening van Jazz te Gast!
Deze lessen worden verzorgd door Nadine Strang, die inmiddels al jaren als muziekeducator werkt en zich via verschillende wegen heeft gespecialiseerd. Nadine heeft een erg bijzondere werkwijze ontwikkeld, waar we haar graag over laten vertellen:
“Naast dat ik zelf jazz zang aan het conservatorium van Amsterdam heb gestudeerd, werk ik bijvoorbeeld al 10 jaar op de educatie afdeling van het Muziekgebouw aan het Ij. Hier geef ik workshops rondom zang, muziek improvisatie en componeren. De deelnemers leren hier op speelse wijze musiceren en componeren op allerlei bijzondere klankinstallaties. Een van de werkvormen die ik daarbij gebruik is CMM (Creative Music Making), dit is een werkvorm waarbij deelnemers aan de hand van een reeks speelse oefeningen tot het improviseren en musiceren komen.
Daarnaast werk ik al jaren met heel veel plezier met de Kobranie methode. Hier staan het ‘componeren on the spot’, creatieve maakprocessen en het dirigeren met speelse tekens centraal. Je hoeft hiervoor geen ervaring te hebben met het maken van muziek. Iedereen kan het! Het gaat vooral om een hele vrije manier van muziek maken die laagdrempelig, speels en zeer creatief is. Het leuke is dat deelnemers ook zelf de leiding kunnen nemen bij het maken van een stuk. Dit heet dan de processor. Diegene die het stuk leidt nodigt de andere spelers uit om iets toe te voegen aan het geluid dat al klinkt. De processor leidt het stuk als het ware in goede banen. Het geeft altijd een kick om een muziekstuk te horen ontstaan onder leiding van een van de deelnemers. Voor zowel kinderen als volwassenen, als voor amateurs en professionals is dit een fantastische manier om muziek te maken!
Door al deze ervaringen  heb ik inmiddels een rugzak vol werkvormen die ik inzet bij het improviserend muziek maken voor het Jazz te Gast project. Wat ik het belangrijkste vind is dat iedereen zijn eigen inbreng mag bepalen en dat alle deelnemers daarmee eigenaar van de muziek worden.
Kinderen leren goed naar elkaar te luisteren en leren bewuste, muzikale keuzes te maken. Ze leren ook om zichzelf te laten horen, of om soms juist even te wachten en anderen de ruimte te geven. Allemaal vaardigheden die je ook in je sociale leven tegenkomt. Het heeft dus niet alleen een muzikaal, maar ook een heel sterk sociaal aspect!”